لرستان خبر گزارش می دهد؛

مسجد بلال با ارائه طیف متنوعی از برنامه ها برای تمامی سنین به ویژه نوجوانان، توانسته است اثرات ارزشمندی در بعد محله ای و منطقه ای در مسیر تربیت اسلامی و مهدوی کودکان و نوجوانان خرم آباد بردارد

به گزارش لرستان خبر، مسجد بلال شهر خرم آباد از بدو تاسیس نشان داده است که برای اثر گذاری درست و صحیح در مسیر تربیت دین محور کودکان و نوجوانان در منطقه کوی پاسداران، برنامه دارد.

 

برای اطلاع از برنامه های مسجد بلال حبشی در گذشته گزارش گفت و گو محوری با نام «طنین بانگ تهذیب و تربیت از بیت الهی»  بر روی تارنمای لرستان خبر قرار گفت و در راستای منعقد شدن کامل کلام، و بازتاب کامل فعالیت های این کانون نورانی،  گزارش موجود  ارائه شده است

 

 

مهدی مولایی معاون کانون فرهنگی هنری مسجد بلال حبشی در گفت و گو با لرستان خبر  در مورد طرح های مبتکرانه این نهاد برای نوجوانان و جوانان اظهار داشت: از زمان احداث کامل ساختمان مسجد بلال، و قوام یافتن مجموعه های فرهنگی این نهاد، کودکان و نوجوانان برنامه های فرهنگی، ورزشی، پرورشی و تربیتی برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده شده بود که تصمیم گرفته شد برای نظم در کار و تعریف دقیق راهبرد، همه این موارد را در قالب یک طرح منسجم طرح ریزی و اجرا کنیم.

 

مسجد بلال

 

وی ادامه داد: این طرح جامع را به نام هدهد نامگذاری کردیم و وجه تسمیه آن نیز از کانال تلویزیونی هدهد که زیر نظر آیت الله سیستانی برنامه های دینی هدفمند برای کودکان و نوجوانان پخش می کند، گرفته شده است.

 

 

وی افزود: ویژگی طرح هدهد این است که تمام ابعاد و سرفصل های آن جامع  و بر اساس فرامین امام خامنه ای سیاست گذاری شده است.

 

 

معاون کانوه فرهنگی هنری مسجد بلال در مورد اهداف بلند مدت طرح هدهد عنوان کرد: طرح ریزی اصول و مبانی بر اساس منویات ولایت فقیه و اجرایی کردن آن ها، محقق شدن زمینه برای ایجاد زندگی الهی مطابق با آرمان های اسلام انقلابی، تربیت نسلی متعهد، مومن و انقلابی همراه با نگرشِ توحیدی در طراز جامعه اسلامی و تحلیل و بررسی مسائل روز جامعه با تمسک به تفکر اسلامی از اهداف بلند مدت این طرح می باشد.

 

مسجد بلال

 

مولایی در مورد اهداف کوتاه مدت طرح هدهد گفت: احیای مسجد و مبدَّل ساختن آن به پایگاهی فرهنگی در سطح محل، ایجاد دوره های تربیتی برای نوجوانان با تمسک به روش های تربیت اسلامی، برگزاری نشست های تربیتی در جهت تحقق زندگی متعالی در سطح خانواده های محل، ایجاد ساختار تفکر اسلامی برای قشر جوان در سطح محل، ایجاد محله ای انقلابی حول محور مسجد از اهداف کوتاه مدت این طرح است.

 

 

مبتکر طرح هدهد در مورد اهداف کلی و راهبرد طرح به صورت مبسوط سرفصل های ذیل را دسته بندی  و شرح داده است؛

 

 

ارزش ها

 

 

اهداف یاد شده  ظرح هدهد بر اساس ارزشهای زیر  دسته بندی شده است؛

ولایت محوری تقید به شرع مقدس، اخلاق مداری، اصالت عقلانیت و تفکر روحیه جهادی و اعتقادی و نظم است

 

 

بر اساس منویات مقام معظم رهبری )مدظله العالی(  نیروهای مورد نیاز انقلاب اسلامی باید دارای ویژگی هایی باشند که این ویژگی ها با مبانی، اصول و روشهای زیر قابل دستیابی است.

 

مسجد بلال

 

مبانی،اصول و روشهای کادر سازی در این روش به شرح ذیل است؛

 

مبانی

اصول (باید کلی)

 

روشها )بایدهای جزئی(

 

 

خدامحوری

 

 

 

لزوم تکلیف مداری وحق طلبی

 

-1 ارتقاءمعرفت دینی

-2 تعمیق بصیرت سیاسی

-3 تربیت اسلامی

 

 

واقعیت دوبعدی انسان

 

لزوم جامع نگری و رشد همه جانبه

-1 ایجادبرنامه های معنوی عبادی

-2 توجه به نیازهای مادی ومعیشتی

 

برتری بعد معنوی )روحانی( بر

بعد مادی )جسمانی(

 

 

لزوم تقدّم بُعد تربیتی و مدیریتی

بر سایر ابعاد

1 اعطای مسئولیت های تربیتی

-2 فعالیت توأم با نظارت تربیتی

 

پاک طینتی قبل از بلوغ

 

لزوم اولویت بخشی

به نوجوانان و جوانان

-1 ایجاد برنامه های متنوع

-2 مراقبت و نظارت جدی بر رفتارها و

عملکرد ها

 

 

حقیقت مداری

شایسته سالاری، تقدم حق بر باطل

1 تعادل )جلوگیری از افراط و تفریط(

-2 شناسایی دقیق قابلیت ها

-3 ارزیابی دقیق عملکرد ها

عقل مداری

)ملاک برتری انسان برموجودات(

 

 

معرفت افزایی وشکوفایی عقل نظری

 

 

آموزش عقاید و پاسخ به شبهات

 

ابتنای ارزش بر دانش

 

 

 

 

1 بصیرت افزائی

و شکوفائی عقل عملی

-2 کارآمدی و اثربخشی

 

 

استفاده جدّی از عنصر نظارت درفعالیت ها

 

 

برنامه حلقه های تربیتی با توجه به منویات امام خامنه ای )حفظه الله ( به سه بخش تحصیل تهذیب و ورزش تقسیم می شود.  

  

 

تحصیل

 

 

یکی از شاخصه های اصلی رشد، موضوع درس و آموزش تحصیلی اعضاء می باشد زیرا درس خواندن یک نوع عمل به وظیفه شرعی می باشد.

راهکارهایی که به این رشد کمک خواهد کرد به شرح ذیل است؛

کنترل کیفیت درسی در طول سال تحصیلی با گرفتن گزارش درسی، بررسی نقاط ضعف درسی نیروها و ارائه راه حل مناسب با برگزاری آزمونهای شفاهی و کتب.

، ارائه مشاوره لازم جهت انتخاب رشته مناسب، ایجاد انگیزه های الهی در خواندن دروس و القای این مطلب که خواندن درس یک تکلیف شرعی می باشد، آموزش نیروها در جهات تقویت حافظه، خلاصه نویسی و بهترین شیوه های مطالعه، ایجاد بستر تشویق در راستای برقراری رقابت سالم درسی به وسیله تشویق و اهدای جایزه از جمله راهکارهای موجود در طرح هدهد برای ارتقای تحصیلی اعضا که عمده آن ها در سن بین 7 تا 11 سال می باشند.

 

مسجد بلال

 

 

برنامه های تابستانه

 

 

توجه به این نکته که جوان و نوجوان دارای استعدادهای بالقوه است و نیاز به مکانی دارد که این استعدادها در مرحله اول شناسایی و سپس کمک به شکوفا کردن آن نمود و یکی از ایامی که می توان چنین اقدامی را به خوبی پرداخت کرد ایام  را برای او شکوفا نمایند و زمینه رشد استعدادها در ایامی که از آن به ایام فراغت نام برده می شود بیشتر است ، می بایست برای این سنین دراین زمانها برنامه های ویژه ای ترتیب داده شود تا بتوان از این ایام به نحو احسن استفاده کرد .

 

 

همین فراغ بال اعضاء مجالی است برای مضاعف نمودن برنامه های رشد در قالب برنامه ریزی های دقیق و منسجم که از سوی مسئولین تربیتی و اجرایی انجام می شود و این برنامه ها می توانند اعضاء را در تمام زمینه های رشد به حد مطلوبی رسانده و شاید بتوان گفت بار برنامه های سه ماهه بیشتر از بار برنامه های نه ماه گذشته باشد و برنامه های گذشته زمینه ای جهت استفاده از برنامه های تابستانی بوده و این برنامه ها جرقه و مقدمه ای برای برنامه های آینده باشد.

 

مسجد بلال

 

 

اهداف برنامه های تابستانه

 

 

استفاده از ایام فراغت جهت رشد و بالندگی مضاعف اعضاء، ایجاد انگیزه هایی جهت پذیرا بودن برنامه های رشد در آینده، تمرین عملی مباحث مطرح شده گذشته، استفاده از کلیه ظرفیت ها و انرژی های اعضاء که درایام تحصیلی امکان آن کمتر بود و البته لازم به ذکر است که در تابستان از حجم برنامه درسی متربیان کاسته شده و بر برنامه تفریحی )ورزش و اردو ( و برنامه های مهارتی افزوده می شود.

 

 

تهذیب

 

 

ارتقای سطح بینش اعتقادی جوان و نوجوان نسبت به توحید، نبوت، عدل، امامت و معاد و مبانی و اصول محکم شریعت که بصورت عقلانی و متقن فرد را در برابر شبهات نگه داشته او را در عرصه های متلاطم زندگی بر اعتقاد خود راسخ نگه میدارد، ازضروری ترین دغدغه های مربی می باشد.

 

 

به این منظور علاوه بر کلاس های اعتقادی، زمینه هایی همچون ماه مبارک  منظورعلاوه بر کلاسهای اعتقادی، زمینه هایی همچون ماه مبارک رمضان )تعلیم قرآن( و هیئت هفتگی) آشنایی با معارف اهل بیت-علیهم السلام(  تاثیر ویژه ای در رشد متربیان در این بخش خواهند داشت.

 

مسجد بلال

 

 

راهکارهای پیشنهادی به مربی برای انجام این وظیفه خطیر به این شرح خواهد بود؛

تشکیل کلاسهای اصول اعتقادات و پاسخ به شبهات اعتقادی در قالب کلاسهای )توحید، نبوت، عدل، امامت، معاد (،تبیین اهمیت مباحث اعتقادی در رشد افراد، تبیین بعضی از مباحث مانند مباحث ولایت فقیه و حکومت اسلامی که خود ازثمرات مباحث اعتقادی و نشأت گرفته از آن است و ایجاد گروههای تحقیقاتی اعتقادی وکلام جدید و انجام مباحث گروهی با جهت دهی فردی مسلط در کنار آنها است.

 

 

برنامه های قرآنی

 

 

با توجه به اهمیت فراگیری قرآن برای اعضای مجموعه، آموزش قرآن در سطوح مختلف ازاهمیت خاص و بالایی برخوردار می باشد، روند آموزش قرآن به ترتیب زیر می باشد، آموزش روانخوانی، تاریخچه مختصری از نقطه وعلامت گذاری قرآن کریم، حرکات )صداهای کوتاه(، حروف مدّی، صداهای کشیده، سکون تشدید، حروف والی آموزش تجوید مخارج حروف وانواع حروف، صفات حروف، قواعد تجویدی، آموزش آموزش مفاهیم و تفسیر قرآن ترتیل و صوت قرآن از دیگر ابعاد آموزش قرآن در طرح هدهد می باشد.

 

مسجد بلال

 

 

ورزش

 

 

برنامه های مجموعه در بخش تفریحی به فوتبال و پینگ پنگ و فوتبال دستی و ورزشهای رزمی و دیگر ورزش هایی است که برای متربیان جذاب خواهد بود

.

مسجد بلال

 

به دلیل اینکه ورزش در مجموعه با رویکرد تربیتی تعریف می شود لذا در بعد ورزشی نکات زیر رعایت می گردد؛

 

1 (4)

 

استفاده از ورزش به عنوان وسیله ای در جهت میل به ارزشهای معنوی و صدور آن در جهان طبق فرمایش مقام معظم رهبری) حفظه الله(  که فرمودند:  ورزش دروازه طلایی صدور معنویتها است.

 

 

سیاست های برنامه ریزی شده  برای موضوع ورزش به این شرح است؛ اشاعه و گسترش فرهنگ مطلوب ورزشی جهت سالم سازی محیط های ورزشی، آگاهی از فلسفه ورزش و تربیت بدنی در اسلام و جایگاه آن در زندگی فردی و اجتماعی افراد، گسترش ورزشهای رزمی جهت افزایش مقاومت بدنی و قدرت روحی افراد در برابر مشکلات و آسیبها، تشویق افراد به انجام فعالیتهای رزمی ورزشی مشکل جهت افزایش استقامت آنان در شرایط سخت زندگی، تقویت روحیه اعتماد به نفس اتکال به خدا و افزایش جرأت و شهامت جوانان جهت حفظ ثباتشخصیت انسانی آنان همچون حضور در اجتماع در مرحله عملی امر به معروف و نهی از منکر، پاسداری از ارزشهای مورد تأکید امام راحل )ره( و مقام معظم رهبری )مدظله العالی( و ترویج فکر و سیره ورزشی صحیح است.

 

 

اردوهای تفریحی

 

 

هدف از اردوها در جهت پرورش استعداد ها، تقویت روحیه ی معنوی، تقویت انسجام گروهی و ارائه مشاورات فردی است و با این اهداف برگزار می شود، تقویت انسجام گروهی، رشد و پرورش استعدادها، ایجاد حس مسئولیت پذیری افراد گروه، ایجاد شور و نشاط در افراد گروه از راهبردهای هدف گذاری شده است.

 

مسجد بلال

 

این اردوها را می توان بصورت گروهی یا دسته جمعی ) همه گروههای یک مقطع( برگزار کرد، هر کدام از این دو نوع مزیتهای خاص به خود را دارد

.

مسجد بلال

 

از آنجا که رشد استعدادها و ایجاد حس مسئولیت در افراد از اهداف اصلی این اردو است، معمولاً اجرای اردو را بر عهده ی افراد گروه می گذاریم و مسئول گروه فقط بر کار آنها نظارت می کند در واقع این اردو یک کارگاه عملی برای شناسایی و پرورش استعدادهای افراد در زمینه مدیریت یا حتی گروه داری است.

 

 

نحوه عضو گیری موسسه هدهد از طریق امتحان علمی و عملی صورت می گیرد

جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 09169572131  و  09168488408 تماس بگیرید.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • مرتضي

    درود بر مهدي مولايي سرباز ولايت

  • علی نظری(محب الحسن)

    احسنت مهدی جان
    خدا قوت...

  • علی

    خدا قوت
    احسنت
    همه جای خرم اباد از این جوانان پره....بعضی ها باید چشم هاشون رو باز کنن تا ببینند

  • علی

    خدا قوت
    احسنت
    همه جای خرم اباد از این جوانان پره....بعضی ها باید چشم هاشون رو باز کنن تا ببینند

نظرات